Friday, December 17, 2010

PUTRAJAYA DAN HANTU MAK LIMAH..

Putrajaya... keras!

Hantu Mak Limah Balik Rumah versi Putrajaya


Berjaya juga aku menghabiskan malam-malam indah di rumah kakak aku ni
 secara berseorangan. Ya, tidur berseorangan. Walaupun ini perkara biasa bagi 
kebanyakan orang, tapi tidur seorang di dalam rumah yang tiada penghuni lain
 kecuali aku merupakan pencapaian terbaik bagi aku dalam tahun ini! Semalam 
hantar kakak sulong aku (pemilik rumah ini) dan juga mak dan kakak aku yang 
ketiga ke airport. Mereka ke australia untuk konvo kakak aku. Nak tak nak, 
aku yang akan balik ke kelantan malam ni terpaksa tidur keseorangan di 
rumah... di presint 11 ini... seorang ke?

Prolog

15 tahun yang lalu, 1995, di satu kampung kecil di dalam negeri selangor, 
tinggal seorang janda yang bernama Mak Limah. Mak Limah merupakan 
dukun yang popular di kampungnya dengan kebolehannya mengubati 
pelbagai penyakit misteri. Disebabkan kebolehannya yang hebat, seantero 
rakyat di negeri itu kenal akan Mak Limah. 


Tetapi, entah kenapa, sejak kerajaan mahu membangunkan kawasan itu 
untuk dijadikan sebuah kawasan pentadbiran kerajaan yang baru, kuasa 
Mak Limah untuk mengubat orang semakin hilang. Mak Limah yang 
perasan akan hal itu telah menghilangkan diri. entah kemana, tetapi yang 
pasti jauh dengan rumahnya yang bermisteri itu!


*****


Sebaik sahaja aku hantar kakak dan mak aku ke airport, apa lagi, baliklah 
ke putrajaya semula. tengok jam, baru pukul 9 malam. awal lagi ni, takkan 
aku nak balik dan layan internet je? gila loser kan? timbul idea untuk menonton 
wayang. haa, dengar kata cerita hantu mak limah balik rumah best, aku pun terus
 bergerak ke alamanda untuk tengok cerita tu. Malangnya, sampai disana, sudah 
FULL walaupun masa tanyangan setengah jam lagi. Boleh bersaingan dengan filem 
dr rozmey ni! Nak tak nak sebab tak nak balik rumah awal, aku pun memaksa diri 
untuk menonton cerita lain - Narnia!


Habis je menonton Narnia, jam dah menunjukkan pukul 12 malam. Nak balik ke 
tak rumah ni ek, nak balik ke rumah ni ek. Tak pun tidur rumah abang sulong aku 
di shah alam? hurmm, nanti dikata penakut pulak dan dijadikan bahan oleh keluarga
 aku, tak boleh jadi, kena balik rumah tidur jugak! Harap dapat tidur dengan elok malam ni!

******

Di Putrajaya ni ada satu tempat yang agak keras. maksud keras tu, dah banyak kali
 tempat itu mahu dibina, tetapi semuanya gagal. Akhirnya tempat itu dibiarkan 
begitu sahaja tanpa diusik. Bagi penduduk awal putrajaya, rahsia itu mereka simpan
 supaya tanah di putrajaya menjadi semakin mahal dan boleh dijual dengan harga tinggi nanti!

Pulang ke rumah...


ya pulang ke rumah????

ya... THE REST OF THE STORY ADA DI tuannya di:

No comments:

Post a Comment