Saturday, January 1, 2011

TOYOTA COROLLA ALTIS 2010

PENAMBAHBAIKAN Altis dilakukan Toyota untuk memastikan jentera itu tidak ketinggalan berbanding pesaingnya Civic.


COROLLA merupakan antara model keluaran Toyota yang paling laris. Masuklah ke mana-mana pasaran sekali pun, ia pasti mendapat sambutan luar biasa daripada peminat tegar jenama Toyota. Mula dipasarkan pada tahun 1966, jualan sedan kompak ini sudah mencecah lebih 35 juta unit di seluruh dunia.
Kini, Corolla sudah menginjak ke generasi ke-10. Di Malaysia, model sedan kompak itu lebih selesa dipanggil Altis. Biarpun masih gagal memintas seteru tradisinya, Honda Civic dari segi jualan dan populariti, Altis sudah bersedia untuk kembali bersaing dengan pelbagai bentuk pembaharuan yang diterimanya.
Baru-baru ini, saya berpeluang memandu uji varian Altis 1.8G. Dapat dilihat dengan jelas bahawa penambahbaikan Altis berlaku pada semua segi. Penampilan luarannya direka agar nampak lebih sporty. Bentuk lampu hadapan yang nipis dipadankan dengan rekaan gril radiator lebar dan kemasan krom pada setiap jerijinya.
Wajah baru Altis
Bampar hadapan kelihatan lebih lebar bersama bentuk perumah lampu kabus yang baru. Lampu belakang pula telah ditukar dengan kluster jernih manakala rekaan bampar belakang baru itu juga dipadankan bersama kemasan krom yang lebih panjang.
Tipikal sebuah kereta Jepun, bahagian belakang itu penuh dengan emblem yang tertera perkataan seperti Corolla Altis, 1.8G dan Dual VVT-i. Sekali pandang, ia agak menyemakkan mata. Rim aloi sepuluh jejari pula telah ditukar dengan rim lima jejari bersaiz sama iaitu 6 inci.
Bahagian kabinnya masih mengekalkan skim warna beige yang memang saya tidak gemar. Cuma, varian baru itu menampilkan warna lebih gelap pada bahagian atas papan pemuka dan panel pintunya.


KOTAK geart CVT-i yang melancarkan transmisi automatik.



Seperti biasa, ciri mewah sebuah sedan cuba diserlahkan menerusi kemasan kayu pada sebahagian stereng, panel sisi, konsol tengah dan perumah tuil gear. Jadi, tindakan menukar kayu berwarna cerah yang digunakan sebelum ini dengan kayu lebih gelap dilihat lebih bijak.
Apa yang benar-benar membuatkan Altis itu berbeza dengan model sebelumnya ialah unit enjin serta kotak transmisi yang digunakannya. Enjin baru dengan sistem Dual VVT-I dan ACIS itu lebih berkuasa. Janaan kuasa yang mencecah 140PS pada putaran enjin 6,400 pm diagihkan dengan lancar menerusi transmisi automatik tujuh kelajuannya.
Ya, buat pertama kalinya Toyota menggunakan kotak gear jenis Super CVT-i yang menjadi satu anjakan besar buat model Corolla. Sebelum ini, ia hanya menggunakan transmisi automatik empat kelajuan Super ECT yang terus digunakan pada varian 16E.
Tidak seperti varian, 2.0V yang dilengkapi paddle shifter, anda hanya boleh menukar kedudukan gear secara manual dengan menolak tuil gearnya. Saya harus akui bahawa penukaran gear dapat ditukar dengan begitu lancar dan kuasanya juga mampu dirasai agak ketara.
log on to: www.kosmo.com.my for more information.

No comments:

Post a Comment