Wednesday, March 16, 2011

TEMPE makin popular di utara


MAKANAN tradisi Indonesia, tempe kini mendapat tempat di hati masyarakat di negara ini termasuklah di negeri-negeri di utara Semenanjung. Di Kedah misalnya, tempe yang dahulunya dianggap makanan yang pelik oleh masyarakat negeri itu semakin diterima ramai sehinggakan tempe ada dijual di pasar-pasar malam dalam bentuk cucur tempe.
Tempe memang laris kerana ia digoreng rangup. Lebih menyelerakan apabila tempe goreng dicicah dengan kicap pedas.
Namun, tidak ramai yang tahu cerita sebenar di sebalik pengenalan tempe yang kian popular di Kedah.
Seorang petani, Yusob Hanapiah, 57, bukanlah seorang yang dikenali ramai. Namun, mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa beliau adalah orang pertama yang memperkenalkan tempe kepada masyarakat di Kedah sekitar tahun 1984. Anak kelahiran Kampung Lubok Ipoh, Malau, Jitra, Kedah itu mempelajari cara-cara memproses kacang soya menjadi tempe daripada seorang rakannya berketurunan Jawa ketika merantau di Kota Tinggi, Johor sekitar tahun 1981.
“Semasa di Johor saya dihidangkan dengan juadah tempe masak lemak cili api yang rasanya agak pelik tetapi apabila makan dan makan, rasanya sedap.
“Pertama kali makan saya terus sukakannya sehingga saya terus belajar tentang cara memproses tempe kerana bercadang untuk memperkenalkan makanan tradisi Indonesia ini kepada orang Kedah,” katanya ketika ditemui di rumah pemprosesan tempe bersebelahan kediamannya di Malau, Jitra, Kedah.
Menurut Yusob, dia berdepan dengan pelbagai cabaran ketika cuba memperkenalkan tempe kepada masyarakat Kedah kerana rasanya yang agak pelik dan mungkin tidak sesuai dengan selera rakyat negeri Kedah pada ketika itu.
“Walaupun sebahagian besar orang Kedah susah nak terima tempe tetapi saya terus berusaha untuk memperkenalkannya di Kedah dengan pelbagai cara termasuklah mengadakan demonstrasi masakan di pasar tani dan pasar malam.


TEMPE Tani disusun dirak sebelum sedia dipasarkan di sekitar Kedah.


“Saya bawa kuali ke pasar tani dan pasar malam dan tunjukkan kepada pengunjung cara-cara memasak tempe.
“Antaranya cucur tempe, sambal tempe dan masak lemak cili api tempe,” ujarnya.
Menurut bapa kepada tiga orang anak itu, beliau mengambil masa sehingga lima tahun untuk mempopularkan tempe di Kedah dan penggemar makanan itu meningkat dari tahun ke tahun.
Sepanjang tempoh itu, banyak kisah lucu yang dilalui. Salah satunya berlaku apabila seorang pelanggan membeli lima bungkus tempe. Pada masa itu dibalut dengan daun pisang.
“Saya tanya sama ada dia tahu apa di dalam bungkusan daun pisang itu, dia jawab tahu dan dia terus bayar dan membawa lima bungkus tempe itu ke kedai kopi berdekatan.
“Saya tengok dari jauh dia pesan secawan kopi dan mula membuka bungkusan tempe dan makan tetapi sebaik menggigitnya dia terus luah dan buang,” ceritanya sambil tersenyum.
Kisah lucu
Sekitar tahun 80-an, ramai yang menyangka tempe yang dijual dalam bungkusan daun pisang adalah lepat pisang dan tepung bungkus.
“Banyak yang saya lalui dan ia menjadi kenangan manis untuk dikongsi kepada anak-anak muda sekarang,” jelasnya sambil memberitahu tempe yang dibungkus di dalam daun pisang dijual pada harga 20 sen sebungkus.
Selain melakukan demonstrasi masakan tempe di pasar-pasar tani dan pasar malam, beliau juga menjual tempe dengan motosikal dan masuk ke kawasan perumahan di Alor Setar, Jitra, Kuala Nerang, Pendang dan Bukit Kayu Hitam.
“Saya juga akan masuk ke kawasan perumahan dan akan cari kereta dengan nombor plat kenderaan dari negeri-negeri di selatan Semenanjung terutamanya Johor untuk jual tempe.
“Selalunya tempe saya laris kerana mereka yang berasal dari selatan Semenanjung dan bekerja di Kedah sebagai kakitangan Imigresen dan UPP (Unit Pencegah Penyeludupan) menggemari tempe,” katanya.
Setelah lebih lima tahun lalu bertungkus-lumus memperkenalkan tempe di Kedah, perniagaannya menjadi lebih stabil dan berkembang.
“Kini tempe yang saya usahakan dengan jenama Tempe Tani dijual kepada pengusaha kantin di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan restoran-restoran berdekatan pada harga RM1 sebungkus dengan berat 160 gram.
“Tempe Tani pada hari ini dibungkus dengan plastik berbanding daun pisang sebelum ini,” katanya.
Kata Yusob, perniagaannya kini dibantu oleh isterinya, Norhasmah Hussin, 48, serta tiga orang pekerja yang terdiri daripada penduduk kampung.
“Saya untung bersih sekitar RM120 sehari daripada jualan tempe ini dan saya bercadang mahu menyerahkan perniagaan ini kepada anak-anak yang mahu mengambil alih,” ujarnya sambil memberitahu anak sulungnya merupakan seorang guru manakala dua yang lain sedang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi.


JIKA sebelum ini Tempe Tani dibungkus dalam daun pisang kini Yusob menggunakan plastik.



Amalan kebersihan
Berkongsi cara-cara membuat tempe, Yusob memberitahu, tiada rahsia mahupun ramuan istimewa dalam membuat tempe. Apa yang penting adalah amalan kebersihan.
“Saya memang utamakan kebersihan kerana jika kotor, tempe tidak akan tahan lama dan warnanya akan bertukar kekuning-kuningan,” katanya.
Menurut Yusob, proses membuat tempe bermula dengan kacang soya mentah direndam dalam sebuah bekas selama 36 jam.
Selepas direndam, kacang soya akan dipecahkan menggunakan sebuah mesin dan kemudian dibasuh sekurang-kurangnya tiga kali.
“Selepas dibasuh sehingga bersih, kulit kacang soya yang terapung dibuang seterusnya ia direbus sekali didih dan ditoskan.
“Apabila kering, masukkan serbuk ragi dan sedikit tepung ubi kayu dan kacau rata kemudiannya bolehlah dibungkuskan di dalam plastik yang telah ditebuk lubang.
“Kacang soya yang siap diadun dengan ragi dan tepung dan dimasukkan dalam plastik itu akan diperap selama semalaman sebelum ia bertukar menjadi tempe,” jelas Yusob tempe buatannya boleh tahan selama tiga hari. Kebiasaannya dia akan memasarkan di antara 500 hingga 600 bungkus tempe sehari.
“Hari ini semakin ramai yang mengusahakan tempe di Kedah termasuklah secara kecil-kecilan di rumah dengan menggunakan daun pisang dan secara serius seperti saya,” jelasnya.
Tambah beliau, selain mampu membuka selera sesiapa sahaja, juadah berasaskan tempe juga merupakan makanan berprotein tinggi tanpa kolesterol.
Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli Tempe Tani hasil tangan Yusob boleh hubungi talian 013-4164 651. Sementara itu, pelanggan tetap tempe jenama Tempe Tani, Nor Hazam Allyas, 41, memberitahu, dia melanggan tempe hasil tangan Yusob untuk perniagaan kedai makannya di Jalan Kodiang, Jitra, Kedah sejak sembilan tahun lalu.
“Rasa dan kualiti Tempe Tani ini memang terbaik di negeri Kedah dan juadah berasaskan tempe yang dijual di kedai makan saya kebiasaannya laris.
“Selain rasanya yang sedap, tempe buatan Yusob juga tahan lama tidak seperti tempe lain yang cepat rosak,” katanya ketika ditemui di kedai makan miliknya di Pusat Dakwah Kubang Pasu, Jalan Kodiang, Jitra.
Menurut Nor Hazam, kedainya menawarkan pelbagai menu berasaskan tempe antaranya tempe masak lemak, tempe sambal ikan bilis, tempe goreng berempah dan rojak ayam.
Protein tumbuhan
“Permintaan terhadap juadah tempe sangat tinggi dan kebiasaannya saya melanggan lebih 20 bungkus Tempe Tani seminggu.
“Jika ada tempahan rojak ayam atau lontong daripada syarikat atau pertubuhan tertentu, saya akan melanggan sehingga 50 bungkus tempe daripada Yusob,” katanya.
Nor Hazam yang pada mulanya tidak menggemari tempe kerana baunya yang pelik mula menyukai makanan tersebut selepas merasai tempe buatan Yusob.
“Dulu saya menetap di Johor dari tahun 1997 hingga tahun 2002 dan pernah cuba makan tempe tetapi tidak boleh kerana baunya tetapi selepas kembali ke negeri kelahiran, Kedah dan mencuba Tempe Tani saya terus sukakannya.



PROSES membasuh dan membuang kulit kacang soya.



“Ia mungkin kerana tempenya yang kurang berbau dan sedap dimakan,” jelasnya yakin dengan tahap kebersihan Tempe Tani kerana pernah melihat sendiri proses pembuatan tempe di premis milik Yusob di Kampung Lubok Ipoh, Malau, Jitra.
Roslina Luqman, 24, yang sebelum ini tidak menyukai tempe mula belajar makan makanan tersebut selepas menyedari khasiat yang ada pada makanan tersebut.
Pegawai percetakan di salah sebuah syarikat swasta mengakui cara masakan yang betul mempengaruhi rasa pada tempe.
“Dahulu semasa saya tinggal di asrama, selalunya saya tidak jamah pun tempe jika ia dihidangkan untuk menu makan tengah hari.
“Saya merasakan seolah-olah ada yang tidak kena pada makanan tersebut. Tetapi, setelah menyedari tempe mempunyai khasiat yang tinggi saya belajar menyukai tempe secara perlahan-lahan,” kata Roslina yang menggemari tempe yang digoreng masak cili.
Sementara itu, menurut Pegawai Pemakanan Institut Sukan Negara (ISN), Noor Faezah Abdul Jalil, kacang soya merupakan protein yang diperoleh daripada sumber tumbuhan.
Ia mengandungi protein lengkap yang menyamai kandungan protein daripada sumber haiwan.
“Jadi, bagi mereka yang tidak mahu mengambil protein daripada sumber haiwan, mereka boleh menggantikannya dengan kacang soya mengikut keperluan.
“Misalnya kanak-kanak memerlukan protein tumbuhan yang lebih tinggi berbanding orang dewasa bagi menggalakkan tumbesaran,” kata Faezah sambil memberitahu soya yang digunakan untuk menghasilkan tempe tetap mempunyai kandungan nutrien yang serupa.
Bagaimanapun, ujarnya apabila tempe itu digoreng, ia menyebabkan berlakunya pertambahan lemak dalam makanan tersebut sekali gus mengurangkan khasiat protein soya yang ada.
www.kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment